Het is verstandig om energie en tijd te besteden aan het kiezen van de juiste verpakking van je goederen, terwijl je ook slimme verzendmethoden moet gebruiken. In dit artikel lees je een paar simpele tips die je helpen om kosten te besparen, terwijl je zo ook nog eens je goederen kunnen beschermen tijdens de zending.
Standaardiseer je verpakkingsproces
Het is slim om duidelijke richtlijnen voor het pakstation te creëren, terwijl goede routines ook helpen bij het optimaal inpakken van je goederen in verzenddozen. Maak daarom een checklist waarmee je elke stap van het verpakkingsproces beschrijft en uitlegt. Je personeel leert op deze manier de nodige stappen. Het kiezen van de juiste doosgrootte is hier onderdeel van, maar ook hoe het product geplaatst moet worden in de doos. Mogelijk moet de medewerker krimpfolie gebruiken bij het inpakken, benoem dit dan in de checklist.
Zorg voor efficiëntie
Door de verpakkingsruimte en het magazijn slim in te richten, kun je veel tijd besparen. De best verkopende artikelen kun je bijvoorbeeld naast het pakstation plaatsen zodat de afstand beperkt blijft. Het kan nog slimmer zijn om deze producten alvast voor te verpakken zodat je tijd kunt besparen als ze verkocht zijn. Heb je items die vaak samen verkocht worden? Plaats ze dan dicht bij elkaar in het magazijn. Zorg er bovendien voor dat in de inpakzone alle benodigdheden geplaatst zijn.
Kies de juiste verpakking
Om goederen in te pakken heb je uiteraard verzenddozen nodig. Het is hierbij van belang om de juiste keuze te maken. Je wilt namelijk niet dat de dozen te groot zijn voor de artikelen die je verkoopt, er zit dan onnodig veel ruimte in. De verzendkosten zijn afhankelijk van de grootte, het volume en het gewicht van het pakket. Betaal dus niet voor lucht en lege ruimte. Het is daarom slim om meerdere verzenddozen in het magazijn te hebben zodat je personeel zelf kan bepalen welke optie het beste is.
Communiceer je leveringsvoorwaarden duidelijk
Mogelijk hebben je klanten vragen over je verzending en levering, vergeet niet om dit goed te beantwoorden. Dit kun je het beste doen met een FAQ-pagina waarop je de veelgestelde vragen beantwoordt. Je moet ze natuurlijk bijwerken als de omstandigheden veranderen, deze wijzigen kunnen immers veel invloed hebben op je leveringsvoorwaarden. Vergeet ook niet om informatie op te nemen die misschien wat ongemakkelijk aanvoelt, zoals informatie over grote vertragingen.